Γράφει ο Ιωάννης Αυξεντίου
To κτήριο της
Σχολής της Φρανκφούρτης
|

Στις πρώτες
δεκαετίες του 20ου αιώνα, συγκριμένοι ελιτίστικοι κύκλοι ανέπτυξαν μία παραβατική
πνευματική δράση, η οποία καθόρισε τις κοινωνικές, πολιτιστικές και πνευματικές
εξελίξεις της Δύσης. Αυτές οι ελιτίστικες ομάδες εμφανίστηκαν σε διάφορες
χώρες, όμως εμείς θα αναφερθούμε ειδικά σε τρεις από αυτές που ξεκίνησαν από τη
Γερμανία του μεσοπόλεμου.
Όταν ο Gershom Scholem (1897 –1982), πρώην πρόεδρος
της Ακαδημίας Επιστημών του Ισραήλ
επισκέφθηκε το Αμβούργο το 1932, έκανε μία δήλωση για τις πολιτιστικές
δραστηριότητες των Εβραίων διανοουμένων της Γερμανίας, που η σημαντικότητα της
δεν έχει πλήρως κατανοηθεί και αξιοποιηθεί όσο θα έπρεπε: «Τις τρεις ομάδες,
οι οποίες κινούνταν η μία γύρω από τη βιβλιοθήκη Warburg, η άλλη γύρω από το
Ινστιτούτο Κοινωνικής Έρευνας του Μαξ Χοκχάϊμερ [Σχολ. Φρανκφούρτης] και
η τρίτη που ήταν οι μετα-φυσικοί μάγοι γύρω από τον Όσκαρ Γκόλντμπεργκ, τις
χαρακτήριζα ως τις τρεις πιο αξιοσημείωτες ιουδαϊκές σέκτες που είχαν παράξει
οι Ιουδαίοι της Γερμανίας.» (το πλήρες κείμενο εδώ).
O Scholem,
χρησιμοποιώντας τον όρο “σέκτα”, υπονοεί τον γνωστικό-αιρετικό χαρακτήρα αυτών
των τριών ομάδων. Όσον αφορά τη Σχολή
της Φρανκφούρτης, είχαμε γράψει σε ένα προηγούμενο άρθρο του Θεόδοτου πως: «Η δραστηριότητα τού Ινστιτούτου άρχισε με
θεματολογία χαρακτηριστική της γνωστικής διαλυτικής (dissolution) σκέψης:
1.Τήν αποπροσωποποίηση-απομορφοποίηση του “Όλου”, δηλαδή, το αντίθετο της πλατωνικής και χριστιανικής εσχατολογίας.
2. την επιστροφή στη μητριαρχική κοινωνία (Bachofen),
με την έννοια της επικράτησης του θηλυκού στοιχείου (η Αnima στον
C.G.Jung).
3. Το κτύπημα της οικογένειας σαν “καταπιεστικού
θεσμού”.
4. Την απόρριψη της έννοιας της ιεραρχίας στις
κοινωνικές δομές
και
5. Την απαλλαγή της σεξουαλικότητας απ’ την “τυραννία
της γεννητικότητας” και την επιστροφή της σε καταστάσεις “διεστραμμένες–
πολυμορφικές” (Marcuse).»
Μέσα λοιπόν από αυτές τις θεωρίες ξεπήδησε η μάστιγα
της “πολιτικής ορθότητας”, η οποία σήμερα καθιερώνει το παραβατικό στοιχείο
των κοινωνιών και η κρατική (αριστερή ή φιλελεύθερη) νομοθεσία το
προστατεύει.

«Η ακαδημαϊκή μελέτη του δυτικού εσωτερισμού υπήρξε
πρωτοποριακή στις αρχές του 20ου αιώνα από τους ιστορικούς του αρχαίου
κόσμου και της ευρωπαϊκής Αναγέννησης. Αυτές οι μελέτες αναγνώρισαν την
επίδραση που οι προ-χριστιανικές και ανορθολογικές σχολές σκέψης εξάσκησαν πάνω
στην ευρωπαϊκή κοινωνία και την κουλτούρα, και ότι αυτή η επίδραση άξιζε την
ακαδημαϊκή προσοχή. Ένα από τα κέντρα-κλειδιά αυτού του ενδιαφέροντος ήταν το
ινστιτούτο Warburg του Λονδίνου (το 1933 μεταφέρθηκε από το Αμβούργο στο
Λονδίνο) όπου μελετητές όπως η Frances Yates, ο Edgar Wind, ο Ernst
Cassirer, ο D.P. Walker κλπ άρχισαν να υποστηρίζουν ότι η εσωτεριστική σκέψη
είχε μία μεγαλύτερη επίδραση πάνω στην Αναγεννησιακή κουλτούρα από ό,τι ήταν
προηγουμένως αποδεκτό. Ειδικά οι εργασίες της Yates αποτέλεσαν ένα
σημαντικό σημείο εκκίνησης για τα μοντέρνα διδακτορικά πάνω στον εσωτερισμό.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μία μεγαλύτερη επίγνωση της επίδρασης που είχαν
οι εσωτεριστικές ιδέες πάνω στην σύγχρονη επιστήμη.» (δείτε εδώ)
Βλέπουμε λοιπόν, ότι την ίδια περίοδο που δρούσε η Σχολή της Φρανκφούρτης και παρήγαγε θεωρίες και πρακτικές σε κοινωνιολογικό επίπεδο, αυτή η δεύτερη γνωστική-συγκριτιστική σέκτα έθετε τις βάσεις για ένα ελιτίστικο-ακαδημαϊκό ρεύμα με σαφείς αντι-χριστιανικές αποχρώσεις, το οποίο στόχευε στη δημιουργία μιας “υψηλού επιπέδου ερμητικής διανοητικής κουλτούρας”
.
Η τρίτη σέκτα, στην οποία αναφέρεται ο Gershom Scholem, είναι η ομάδα γύρω από τον Ιουδαίο Oskar Goldberg. Αυτός δημιούργησε ένα γνωστικό σύστημα βασισμένο πάνω στη “βιολογική Καμπάλα”, μιλούσε για τη “μαγική δύναμη” της βιολογίας και αμφισβήτησε την αυξανόμενη (εκείνη την εποχή) φυλετική αντίληψη του κράτους. Ισχυρίστηκε ότι «ο εβραϊκός λαός βρισκόταν σε μεταφυσική αποστολή για να νικήσει το “ρατσιστικό βασίλειο”» (αν κρίνουμε από τις πολυπολιτισμικές κοινωνίες του σήμερα, μάλλον αυτή η “μεταφυσική αποστολή” εξετελέσθη...). Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε περισσότερες λεπτομέρειες για τις δραστηριότητες αυτής της σέκτας, αν και επηρέασε Ευρωπαίους συγγραφείς, όπως για παράδειγμα, τον Τόμας Μαν.
Η τρίτη σέκτα, στην οποία αναφέρεται ο Gershom Scholem, είναι η ομάδα γύρω από τον Ιουδαίο Oskar Goldberg. Αυτός δημιούργησε ένα γνωστικό σύστημα βασισμένο πάνω στη “βιολογική Καμπάλα”, μιλούσε για τη “μαγική δύναμη” της βιολογίας και αμφισβήτησε την αυξανόμενη (εκείνη την εποχή) φυλετική αντίληψη του κράτους. Ισχυρίστηκε ότι «ο εβραϊκός λαός βρισκόταν σε μεταφυσική αποστολή για να νικήσει το “ρατσιστικό βασίλειο”» (αν κρίνουμε από τις πολυπολιτισμικές κοινωνίες του σήμερα, μάλλον αυτή η “μεταφυσική αποστολή” εξετελέσθη...). Δυστυχώς δεν γνωρίζουμε περισσότερες λεπτομέρειες για τις δραστηριότητες αυτής της σέκτας, αν και επηρέασε Ευρωπαίους συγγραφείς, όπως για παράδειγμα, τον Τόμας Μαν.
Νομίζω ότι, τώρα πλέον, μία ιδέα για το πώς δημιουργούνται τα αιρετικά πνευματικά κινήματα μέσα στις κοινωνίες αλλά και μέσα στον ακαδημαϊκό κόσμο, την έχουμε αποκτήσει. Επίσης κατανοήσαμε με ποια όπλα διεξάγεται ο λεγόμενος “Πολιτιστικός Πόλεμος” (Culture War).
Cain Fleeing from the Wrath of God, William Blake
|

«Και...το ότι εδώ δεν πρόκειται για μία παραξενιά
της γνώσης, αλλά για ένα βασικό στοιχείο της γνωστικής εξέγερσης (όπως
γενικά λέγεται το ριζικό ΠΑΘΟΣ της επανάστασης) φαίνεται καθαρά από τη σύγκριση
με τις σύγχρονες τάσεις που διεκδικούν τον όρο «αριστερά» - παρόλο που, ή
μάλλον ακριβώς διότι σε όλες τις γλώσσες αυτός ο όρος έχει μία δυσοίωνη και
αρνητική έννοια. Είναι αυτονόητο ότι δεν [είναι λόγω] εξωτερικών και τυχαίων
αιτίων, όπως για παράδειγμα η θέση των εδράνων στο κοινοβούλιο, που τα σύγχρονα
ρεύματα διάλεξαν για τον εαυτό τους το λάβαρο της αριστεράς. Το κάνουν διότι
δέχονται θετικά όλα αυτά που ο κόσμος απορρίπτει σαν αριστερά ακριβώς με την
γρουσούζικη(δυσοίωνη) έννοια που έχει ο όρος.»
(σελ. 39 [μία εξαιρετικά σημαντική δήλωση από έναν
ακαδημαϊκό για τον οποίο ο Εric Voegelin είχε αναφωνήσει: «συνάντησα έναν
πραγματικό γνωστικό!»].
Στις παραπάνω φράσεις λοιπόν, παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο πραγματώνεται η αρχαία γνωστική επιδίωξη για την ανατροπή της Δημιουργίας, για τη μετατροπή του Κόσμου (=τάξη) σε Άκοσμο (αταξία).
Έτσι λοιπόν, για το μυημένο στην “αριστερή οδό”, ο πρώτος στίχος του ύμνου της κομμουνιστικής διεθνούς, “Εμπρός της γης οι κολασμένοι…”, προσλαμβάνει μία έννοια βαθύτερη και εντελώς διαφορετική από εκείνη που αντιλαμβάνεται ο απλός προλετάριος… Είναι φανερό πλέον ότι στην εποχή μας, αυτό το στίχο (με την προαναφερθείσα εσωτερική έννοια του) τον έχει υιοθετήσει όλο το δυτικό establishment…
Σημειώσεις:
Α) Την ίδια περίπου περίοδο που ο Abraham Moritz Warburg φρόντιζε το ινστιτούτο του, οι αδελφοί του Max, Felix και Paul είχαν άλλες περίεργες ενασχολήσεις…
Β) Διαβάστε το εξής πολύ ενδιαφέρον βιβλίο.